Data utworzenia: 2023-11-02

Ład przestrzenny a budowa nieruchomości

Ład przestrzenny a budowa nieruchomości

W specjalnym raporcie poświęconym konsekwencjom chaosu przestrzennego Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju określił, że roczne straty związane z chaotyczną zabudową wynoszą kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie. To właśnie dlatego (według urzędników) niezbędny jest określony ład przestrzenny, który uwzględnia w uporządkowanych relacjach uwarunkowania terenu. Ale co to właściwie znaczy? Z tego artykułu dowiesz się, co to znaczy budować zgodnie z logiką przestrzenną i jaki jest główny cel ładu przestrzennego.

Co to jest ład przestrzenny?

Ład przestrzenny to koncepcja, którą zaadoptowaliśmy od swoich zachodnich sąsiadów – Niemiec. Ustawowym celem ładu przestrzennego jest ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość.

W Polsce ład przestrzenny na danym terenie określa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Ład przestrzenny – definicja ustawowa

Dokładną definicję tego, co oznacza „ład przestrzenny” określa ustawa z dn. 27 marca 2004 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Rozdział I Art. 2

„Ład przestrzenny to takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne.”

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – co określa?

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego to akt prawa miejscowego, który określa m.in:

  • wysokość zabudowy,
  • kolor elewacji,
  • kształt dachu
  • odsunięcie zabudowy do jezdni,
  • szerokość jezdni,
  • szerokość chodników,
  • powierzchnię zieleni,

czyli w skrócie wszystko co dotyczy przestrzeni na danym obszarze.

Jak powstaje plan zagospodarowania przestrzennego?

Etapy tworzenia planu zagospodarowania przestrzennego są dość mocno rozciągnięte w czasie.

  1. Na początku wójt, burmistrz lub prezydent miasta musi dokonać analizy, czy na danym obszarze potrzebny jest plan, który będzie definiował ukształtowanie przestrzeni.
  2. Na wniosek gmina podejmuje uchwałę kierunkową o przystąpieniu do sporządzenia planu. Taki zamiar musi być ogłoszony publicznie (najczęściej na stronie internetowej gminy).
  3. W kolejnych krokach gmina wysyła oficjalne pismo do instytucji organów właściwych do uzgadniania i opiniowania planu o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu. Są to osoby, które mają wpływ na budynki lub inne obiekty ukształtowania przestrzeni na danym terenie, np. konserwator zabytków.
  4. Gdy już papierologi o oficjalnym przystąpieniu do planu zagospodarowania przestrzennego stanie się zadość, urzędnicy rozpoczynają prace projektowe, które obejmuje również opiniowanie koncepcji przez komisję zagospodarowania terenu Gminy.
  5. Gotowy plan skierowany jest do Burmistrza lub Prezydenta. Zawiera on kompleksową analizę wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Włodarz miasta musi zopiniować koncepcję ładu przestrzennego. Kluczowe jest, czy nowy ład przestrzenny uwzględnia koncepcję zrównoważonego rozwoju.
  6. Po pozytywnej opinii Burmistrza/ Prezydenta plan nowego ładu przestrzennego wraca do instytucji zewnętrznych, które już wcześniej uczestniczyły w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, żeby wyraziły swoją oficjalną opinię.
  7. Na samym końcu Rada Gminy opiniuje projekt. Jeśli ich decyzja o nowym zagospodarowaniu przestrzennym jest pozytywna, to projekt przechodzi do kolejnych faz. Jednak jeśli Rada Gminy wyda negatywną opinię, to może wejść na drogę postępowania sądowego, co znacząco wydłuża w czasie wdrożenie planu zagospodarowania przestrzennego.
  8. Po pozytywnej opinii Rady Gminy plan o miejscowym zagospodarowaniu przestrzennym staje się dokumentem publicznym na okres 21 dni.
  9. Po upływie okresu wdrożenia jest czas na zgłoszenie uwag, które następnie Burmistrz/ Prezydent musi rozpatrzyć w terminie również 21 dni.
  10. Uchwalenie planu przez Radę Gminy.
  11. Przekazanie dokumentacji do Wojewody. Na tym etapie Wojewoda może też uchylić nowy ład przestrzenny.
  12. Ocena zgodności z przepisami prawa.
  13. Publikacja w Dzienniku Urzędowym województwa.
  14. Wejście w życie 14 dni po publikacji.

Co jeśli na danym terenie nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?

W Polsce nie na każdym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Co zrobić w sytuacji, jeśli chcemy np. wybudować dom, a działka, na której planujemy wybudować nieruchomość nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego?

W takim przypadku mamy dwie opcje:

  1. Zgłoszenie wniosku o stworzenie planu zagospodarowania przestrzennego.
  2. Zgłoszenie wniosku o wydanie decyzji w sprawie warunków zabudowy na danym terenie.

Jak omówiliśmy już wcześniej w artykule, pierwszy krok jest dość rozciągnięty w czasie, dlatego zdecydowanie lepiej (z perspektywy czasowej) wybrać drugą opcję. Istotne jest jednak, że taka decyzja w sprawie warunków zabudowy dotyczy wyłącznie naszej działki. Nie jest to jednak najtańsze, gdyż sam wniosek kosztuje 600 zł, a przygotowanie stosownych dokumentów o planach warunków zabudowy jest jeszcze droższe.

Jak sprawdzić wymagane kształtowanie przestrzeni na danym terenie?

Najłatwiej sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na stronie urzędu Gminy w Systemie Informacji Publicznej. Powinna znajdować się tam e-mapa, która określa koncepcję ładu przestrzennego na danym terenie. Możesz więc upewnić się, jakie są wymagania funkcjonalne czy społeczno-gospodarcze względem zakupionej działki i sprawdzić, czy Twój projekt budynku będzie wspierał „zrównoważony rozwój” terenu zgodnie z planem.