Data utworzenia: 2023-09-21

Home staging – co to jest i jak podnosi wartość nieruchomości?

Rynek nieruchomości jest coraz bardziej konkurencyjny, co wymusza na pośrednikach i sprzedających rozszerzanie wiedzy w dziedzinach, które do tej pory były traktowane z dystansem. Inscenizacja nieruchomości, czyli spolszczona wersja amerykańskiego wyrażenia home staging, jest coraz popularniejsza. Na czym dokładnie polega i jakie są jej zasady? Na te pytania odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Co to jest home staging?

Home staging (inaczej property styling) to termin pochodzący z języku angielskiego, które dosłownie możemy przetłumaczyć jako inscenizacja lub reżyseria nieruchomości, czyli przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu tak, żeby wyglądała na komfortowe i przyjemne lokum.

Co ważne, w przypadku rzetelnego home stagingu jedną z ważniejszych zasad jest to, że jeśli produkt wymaga naprawy, to jest to robione przed prezentacją nieruchomości. Klienci zdecydowanie lepiej odbierają informację o tym, że coś zostało naprawione niż coś jest zepsute, ale naprawimy przed finalizacją transakcji sprzedaży lub wynajmu.

Po co robi się home staging?

Celem home stagingu jest podniesienie wartości nieruchomości poprzez poprawę jej atrakcyjności wizualnej, dzięki temu możesz liczyć na szybszą sprzedaż lub wynajem.

Dlaczego warto zainwestować w usługi home stagingu?

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze i to właśnie pierwsze 10 sekund decyduje o tym, czy Twoje mieszkanie zachwyci klienta. Początkowa ocena jest zawsze oparta na emocjach. Dopiero później racjonalizujemy opłacalność zakupu. Bardzo ciekawe badania przeprowadzone zostały przez National Association of Realtors. Według nich home staging:

  • umożliwia znacznie szybszą sprzedaż i podniesienie ceny nawet o 20%;
  • ułatwia pozytywny wpływ na wyobraźnię klienta – aż 81% badanych przyznało, że home staging ułatwił im wyobrażenie sobie jako przyszłych właścicieli nieruchomości;
  • pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe, co przyznało aż 96% badanych!

Podobne badania przeprowadziła Barbara Schwarz, światowa pionierka home stagingu, która udowodniła, że profesjonalny home staging może ponieść wartość nieruchomości o 10% i skrócić czas sprzedaży lub wynajmu o średnio 40%.

Kiedy warto zainwestować w home staging?

W pierwszej kolejności po usługi home stagingu sięgają osoby, które od dłuższego czasu nieefektywnie próbują sprzedać lub wynająć nieruchomość, jednak z takich usług warto skorzystać również, gdy chcesz:

  • osiągnąć możliwie najwyższą cenę za swoją nieruchomość,
  • szybko sprzedać lub wynająć nieruchomość,
  • zdobyć jak największą liczbę oglądających nieruchomość.

Profesjonalny home stager, czyli zawód przyszłości

Profesjonalny home stager to osoba, która zawodowo zajmuje się przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. W stanach jest to już dość popularna profesja, jednak w Polsce wciąż jest w powijakach.

Profesjonalny home stager stawia się w roli potencjalnego klienta i przygotowuje nieruchomość tak, żeby wywarła na nim lepsze wrażenie.

Ile kosztuje profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży?

Osoby zajmujące się home stagingiem mają średnie stawki godzinowe w wysokości około 200 zł za godzinną konsultację. Właściciel nieruchomości, który zdecyduje się na kompleksową usługę, czyli przygotowanie nieruchomości przez home stagera musi liczyć się z kosztami w wysokości 2% wartości sprzedaży lub rocznego wynajmu nieruchomości.

Jakie są główne zasady home stagingu?

Coraz więcej osób rozumie to, że nieruchomość przygotowana według zasad home stagingu pozwala na wyższy zwrot z inwestycji. Kilka set osób miesięcznie szuka miejsc, gdzie można zrobić kurs home staging-u, co również świadczy o rosnącej świadomości tej praktyki.

Zanim jednak zdecydujesz się na profesjonalne usługi home stager-a lub dość kosztowny kurs home stagingu, możesz spróbować samodzielnie wprowadzić podstawowe zasady do swoich wnętrz.

Zasada 1: Zadbaj o ogólny porządek mieszkania

Przed przystąpieniem do jakichkolwiek innych etapów home stagingu, konieczne jest dokładne posprzątanie nieruchomości. To obejmuje zarówno sprzątanie bieżące, jak i głębsze czyszczenie takie jak umycie okien czy czyszczenie fug.

Zasada 2: Naprawy i renowacje przed pierwszą prezentacją

Sprawdź, czy w każdym z pomieszczeń wszystko działa i wygląda prawidłowo. Jeśli od lat przecieka kran lub ściany w salonie pamiętają dzieciństwo potomka chodzącego już na studia, to warto odświeżyć wnętrza. Szybkie malowanie ścian nie będzie dużo kosztować, a może wpłynąć na znaczną poprawę wizualną wnętrz.

Zasada 3: Depersonalizacja dodatków we wnętrzu

Potencjalnym kupującym ciężko będzie sobie wyobrazić swoje nowe życie w nieruchomości, w której dodatki przedstawiają życie rodzinne poprzednich właścicieli. Schowaj takie pamiątki, jak i dziecięce rysunki czy inne osobiste rzeczy, gdyż pomoże to odwiedzającym wyobrazić siebie w tym domu, a nie czuć, że wchodzą do czyjegoś prywatnego życia.

Zasada 4: Neutralność w aranżacji pomieszczeń

W home stagingu chodzi o to, aby pokazać potencjalnym kupcom, jak mogą wykorzystać przestrzeń, a nie narzucić im swój własny styl. Dlatego ważne jest, aby dekoracje i kolory były neutralne i uniwersalne.

Zasada 5: Optymalne wykorzystanie przestrzeni

Upewnij się, że układ mebli w każdym pokoju pozwala na maksymalnie wykorzystać przestrzeń. Czasami przesunięcie mebli czy usunięcie niektórych elementów może całkowicie zmienić odczucie przestrzeni w pomieszczeniu.

Zasada 6: Dobrze oświetlone wnętrze

Dobrze oświetlony dom wygląda na większy, cieplejszy i bardziej przyjazny. Upewnij się, że wszystkie pomieszczenia są odpowiednio oświetlone.

Zasada 7: Przyjemne zapachy

Delikatne odświeżacze powietrza o świeżym zapachu doskonale wpłyną na zmysły potencjalnych kupujących. Jednocześnie, unikaj silnych zapachów w mieszkaniu, gdyż mogą one ich niepotrzebnie rozdrażnić.

Zasada 8: Home staging zgodny z celem

Home staging powinien być dostosowany do grupy docelowej. Inaczej będzie wyglądał staging domu dla rodziny z dziećmi, a inaczej dla młodej pary czy singla.